Torsdag, fredag - Infektion

Hallihallå! :)

Under torsdagskvällen och fredagsdagen hängde jag på infektionskliniken där jag har min fantastiskt lärorika praktik. Mormor hade en fråga och det var, vad för sjukdomar har dem som ligger på infektion? Jadu... Det är svårt att säga en exakt sjukdom eftersom det finns tusen olika bakterier... Men främst som jag har märkt är det dem med pneumonier (lunginflammationer) och erysipelas (rosfeber) som hamnar på infektion. Dvs att på infektion vårdas dem med någon form av bakteriell infektion/inflammation..
Alla har egen ingång utifrån där anhöriga kan gå in och ut, i korridorerna är det enbart personal som får vara och innan varje patientrum finns slussar och det finns även speciella TBC rum med dörrar med speciellt sug för minskad spridning av luftburna bakterier. Slussarna finns till för att minska spridning av bakterier mellan patienter men också till från oss till patienter och tvärt om, hygien framförallt handhygien är A och O på avdelningen. Det är en väldig organisation och det blir otroligt lärorikt då man träffar så många olika människor och ser många olika symtom/sjukdomar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0